Kello nayttaa 10:10, oon tassa yksin kotona talla hetkella. Muut on koulussa tai jossain muualla. Eilen illalla oltiin jossain ravintolassa, syotiin brasilialaista ruokaa, joka oli kylla taas todella hyvaa!
Eilen oli tarkotus menna shoppaileen koulun jalkeen, mutta oon taalla oppinut sen etta mihinkaan suunnitelmaan, jota ei oo kellon mukaan suunniteltu, ei kannata luottaa! Siina menis itsella vaan jarki ja hermot ennen pitkaa. :D Joten ei siis menty shoppaileen, toivottavasti ens viikolla olis aikaa, haluun uusia vaatteita, mulla on ollut kaytossa nyt pelkastaan ne vaatteet mitka tanne mukaan pakkasinkin. Aidin lahettama vaatelahetyskaan ei oo viela tullut, vaikka se on nyt tullu tanne varmaan jo kuukauden paivat...
Mutta siis kun mainitsin siita etta sinne pain -suunnitelmiin ei kannata luottaa, myoskin ajan kanssa taalla joustetaan hyvinkin paljon, vaikka olis jotain jonkun kanssa sovittukin johonkin tiettyyn kellon aikaan. Kotona Suomessa oon yleensa ajoissa joka paikassa ja pyrin aina lahtemaan myos hyvissa ajoin. Niinpa myos taalla oon pitanyt aina huolen etta (ainakin mina) oon valmis lahtemaan siihen kellon aikaan kun pitaa. Mutta yleensa joudun sitten odottamaan muuta porukkaa jonkun aikaa :D Otetaan esimerkiksi taman viikon maanantai, kun oltiin lahdossa parin pikkulapsen synttareille, jotka alkoi klo 19. Klo 18 havahduin siihen etta herran jestas, tassahan pitaa kayda viela suihkussa, pesta hiukset, valita vaatteet ja meikata. Siispa raahasin itseni suihkuun, puin ja meikkasin ja laitoin hiukset. Olin valmis siina n. varttia vaille 19. Laitoin jopa jo kengat jalkaan ja laukun valmiiksi ja menin odottelemaan olkkariin lahtoa. "Ahaa, pikkuveljet menee nyt suihkuun. No ei niilla varmaan kauaa kesta valmistautumisessa ". N. klo 19.15: "Ahaa aiti menee suihkuun. " Siina odoteltiin viela 45min, kun sitten oli koko porukka valmiina lahtoon :D Lahdettiin kotoa n. klo 20! Juhlat oli siis alkaneet jo tunti sitten :D
Taa oli siis vaan yks esimerkki muiden joukossa joka tuli mieleen. Naita tapahtuu melkein joka paiva!
Mutta nyt taidan tasta menna tiskaileen astioita ja pukee paalleni :).
Ines lähti vaihto-oppilaaksi Brasiliaan elokuussa 2010. Hänen oma bloginsa löytyy oikean palkin blogivalikosta.
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Brasilia. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Brasilia. Näytä kaikki tekstit
keskiviikko 22. syyskuuta 2010
tiistai 21. syyskuuta 2010
Elo maapallon toisella laidalla on pian päättymässä
Lähdin YFU:n kautta Brasiliaan tämän vuoden tammikuussa ja aika palata takaisin kohti Suomea lähestyy aivan liian hurjaa vauhtia! Kaupunkini Vitória, Eepírito Santo-osavaltion pääkaupunki Kaakkois-Brasiliassa meren rannalla on ollut täydellinen ja perhettä en voisi enempää rakastaa! Kaikki täällä on mennyt alusta alkaen hienosti, eikä minkäänlaisia ongelmia ole ollut. Ei perheen, koulun eikä muunkaan kanssa. Brasilian pään YFU on myös aivan loistava!
Kielen opin nopeasti ja nyt, lähes 8 kuukauden jälkeen, ymmärrän suurinpiirtein kaiken mitä portugaliksi puhutaan ja pystyn ilmaisemaan itseäni juuri niinkuin haluan! Kun saavuin tänne, niin usein ajattelin, että miten tämän kielen voi koskaan oppia ja nyt kun sujuva portugali täydentää kielitaitoa, niin onnellisuutta on vaikea peittää.
On vaikea uskoa miten vuosi on lyhyt aika. Noin viikon päästä olen asunut ja elänyt täällä maapallon toisella laidalla jo 8 kuukauden ajan ja aikaa paluuseen on karkeasti noin 3,5 kuukautta. Loppuajasta suuri osa menee perheen kanssa matkustellessa, joten aika tulee lentämään aiempaakin nopeammin! Kaikki täällä on myös parantunut ja varmasti jatkaa parantumistaan edelleenkin loppua kohden, kuten entisiltä vaihtareilta usein on saanut kuulla.
Vaihtovuosi on valehtelematta ollut mun elämäni parhaita kokemuksia ja vuosi on tarjonnut niin paljon kaikkea uutta nähtäväksi, koettavaksi ja opittavaksi, ettei sitä voi edes sanoin kuvailla!! Vaikeaa on välillä ollut, mutta se kaikki on ollut sen arvoista ja enemmänkin.
Tahdonkin kiittää teitä kaikkia YFU:lla, että tämä kaikki on ollut mahdollista!! Kiitos ihan kaikesta!
Koitan vielä repiä kaiken ilon irti loppuajasta ja rakastua Brasiliaan vieläkin syvemmin!
Beijos, Netta
Netta on viettänyt vaihto-oppilasvuotensa 2010 Brasiliassa ja palaa Suomeen loppuvuodesta.
Kielen opin nopeasti ja nyt, lähes 8 kuukauden jälkeen, ymmärrän suurinpiirtein kaiken mitä portugaliksi puhutaan ja pystyn ilmaisemaan itseäni juuri niinkuin haluan! Kun saavuin tänne, niin usein ajattelin, että miten tämän kielen voi koskaan oppia ja nyt kun sujuva portugali täydentää kielitaitoa, niin onnellisuutta on vaikea peittää.
On vaikea uskoa miten vuosi on lyhyt aika. Noin viikon päästä olen asunut ja elänyt täällä maapallon toisella laidalla jo 8 kuukauden ajan ja aikaa paluuseen on karkeasti noin 3,5 kuukautta. Loppuajasta suuri osa menee perheen kanssa matkustellessa, joten aika tulee lentämään aiempaakin nopeammin! Kaikki täällä on myös parantunut ja varmasti jatkaa parantumistaan edelleenkin loppua kohden, kuten entisiltä vaihtareilta usein on saanut kuulla.
Vaihtovuosi on valehtelematta ollut mun elämäni parhaita kokemuksia ja vuosi on tarjonnut niin paljon kaikkea uutta nähtäväksi, koettavaksi ja opittavaksi, ettei sitä voi edes sanoin kuvailla!! Vaikeaa on välillä ollut, mutta se kaikki on ollut sen arvoista ja enemmänkin.
Tahdonkin kiittää teitä kaikkia YFU:lla, että tämä kaikki on ollut mahdollista!! Kiitos ihan kaikesta!
Koitan vielä repiä kaiken ilon irti loppuajasta ja rakastua Brasiliaan vieläkin syvemmin!
Beijos, Netta
Netta on viettänyt vaihto-oppilasvuotensa 2010 Brasiliassa ja palaa Suomeen loppuvuodesta.
keskiviikko 8. syyskuuta 2010
Tiistaita Brasiliassa
Onpa mielikuvituksellinen otsikko
Taalla vietetaan nyt toista vapaapaivaa. En oikein tiia ees miks ihan tarkkaan, mutta mukavaahan taa on valilla pitaa vapaata koulusta! Viime postauksesta onkin jo aikaa, naa paivat vierahtaa niin akkia! Viime postauksen jalkeen oon ollu jo kaksilla uusilla 15-vuotissynttareilla; molemmat on kylla ollu hyvat! ;D Nyt on siis kolmet isot 15-vuotissynttarit nahty, ja EI - ne ei oo viela ohi! Viela on ainakin jo yhdet tiedossa :D Sunnuntaina tuli meinaan uus kutsu, talla kertaa luvassa on juhlat Fantasia-teemalla, saa nahda minkalaisessa puvussa sinne sitte lahdetaan :D Ne on vahan vajaa 2vkon paasta :)
En varmaan nyt ehdi hirveesti kirjotteleen, mutta laitan kuvan sunnuntailta musta ja host-siskon kaverista Samanthasta, jonka perheen luona oltiin viettamassa paivaa ja syomassa lounasta. Paikalla oli brasilialaiseen tapaan tietty joitakin sukulaisia ja muita kavereita. Tunnelma oli rento ja mukava :) Aluks syotiin vahan jotain grillattua lihaa, paaruokana syotiin riisia, maissia, jotain vihreita vihanneksia ja kanaa. Taalla on niin helppo tuntee olonsa kotoisaksi ihan kenen kotona tahansa, kaikki on niin lampimia ja ystavallisia :)
(noi lasit ei oo mun :D)
En tieda mita tanaan on ohjelmassa, mutta varmaan lahden lenkille sitten kun toi auringon pahin paahde on ohi, eli joskus neljan-viiden aikaan. Oon nyt kayny taala n. 3 kertaa viikossa aina lenkilla, se on hyva tapa saada vahan omaa aikaa valilla. Ja sillon ekan kerran kun lahdin taalla lenkille, tunsin oloni heti paljon kotoisemmaksi taalla, koska kotonakin lenkkeilen paljon. :) Ja samalla kunto pysyy kohdillaan eika paase rupsahtaan :D
Mut nyt raahaan itteni tasta ylos ja koitan keksia ittelleni jotain tekemista.. Esim. kasvatan hiuksiani tai jotain. Meinaa meinaan olla joskus - tai siis aika usein - vahan tylsaa :D
Ines kiittaa ja kuittaa.
Ines lähti vaihto-oppilaaksi Brasiliaan elokuussa 2010. Hänen oma bloginsa löytyy oikean palkin blogivalikosta
Taalla vietetaan nyt toista vapaapaivaa. En oikein tiia ees miks ihan tarkkaan, mutta mukavaahan taa on valilla pitaa vapaata koulusta! Viime postauksesta onkin jo aikaa, naa paivat vierahtaa niin akkia! Viime postauksen jalkeen oon ollu jo kaksilla uusilla 15-vuotissynttareilla; molemmat on kylla ollu hyvat! ;D Nyt on siis kolmet isot 15-vuotissynttarit nahty, ja EI - ne ei oo viela ohi! Viela on ainakin jo yhdet tiedossa :D Sunnuntaina tuli meinaan uus kutsu, talla kertaa luvassa on juhlat Fantasia-teemalla, saa nahda minkalaisessa puvussa sinne sitte lahdetaan :D Ne on vahan vajaa 2vkon paasta :)
En varmaan nyt ehdi hirveesti kirjotteleen, mutta laitan kuvan sunnuntailta musta ja host-siskon kaverista Samanthasta, jonka perheen luona oltiin viettamassa paivaa ja syomassa lounasta. Paikalla oli brasilialaiseen tapaan tietty joitakin sukulaisia ja muita kavereita. Tunnelma oli rento ja mukava :) Aluks syotiin vahan jotain grillattua lihaa, paaruokana syotiin riisia, maissia, jotain vihreita vihanneksia ja kanaa. Taalla on niin helppo tuntee olonsa kotoisaksi ihan kenen kotona tahansa, kaikki on niin lampimia ja ystavallisia :)
(noi lasit ei oo mun :D)
En tieda mita tanaan on ohjelmassa, mutta varmaan lahden lenkille sitten kun toi auringon pahin paahde on ohi, eli joskus neljan-viiden aikaan. Oon nyt kayny taala n. 3 kertaa viikossa aina lenkilla, se on hyva tapa saada vahan omaa aikaa valilla. Ja sillon ekan kerran kun lahdin taalla lenkille, tunsin oloni heti paljon kotoisemmaksi taalla, koska kotonakin lenkkeilen paljon. :) Ja samalla kunto pysyy kohdillaan eika paase rupsahtaan :D
Mut nyt raahaan itteni tasta ylos ja koitan keksia ittelleni jotain tekemista.. Esim. kasvatan hiuksiani tai jotain. Meinaa meinaan olla joskus - tai siis aika usein - vahan tylsaa :D
Ines kiittaa ja kuittaa.
Ines lähti vaihto-oppilaaksi Brasiliaan elokuussa 2010. Hänen oma bloginsa löytyy oikean palkin blogivalikosta
maanantai 6. syyskuuta 2010
Syntymäpäiväjuhlallisuuksia Brasiliassa
Mun piti alottaa uuden, ihan erillisen blogin kirjottamista.. mut what ever, jatkan tasta :) Kirjottelen tanne mita mulle kuuluu, mita oon tehny, fiiliksia, kuvia, kaikkee! Nyt oon taalla siis kolmatta viikkoo. Korva alkaa jo tottua kieleen ja oma kieli alkaa tottua puhumiseen pikkuhiljaa.. Kyl se tasta!
Brasilialaiset ihmiset on ensinnakin ihan mahtavia :) Kaikki on niin ystavallisia, avoimia ja lampimia. Heti sain kavereita jotka jaksaa olla mun kans ja jaksaa olla karsivallisia mun kanssa ja opettaa ja kertoo mulle uusia juttuja :) Ilma on kuuma ja aurinkoinen, ekat juhlat koettu ja voin kertoo et oli aivan mahtavaa! Taalla siis 15-vuotissynttarit on tosi suosittuja, niista jarjestetaan tosi isot ja niihin panostetaan kutsukorteista lahtien todella paljon! Tassa muutama kuva lauantain yhden Amandan 15-vuotisjuhlista :)
Nyt ainoo asia mika arsyttaa on se, etta joudun oleen nyt mun host-perheen kotikoneella, koska mun oma kone ei suostu yhdistyyn naiden nettiin.. Toivottavasti saadaan se viela toimiin, olis helpompi tatakin sit paivitella :) yritan ainaki kerran viikossa kirjotella tanne kuulumisia.
Nyt meen ekaa kertaa taalla lenkille, luultavasti vaan kavelylenkille etten jaa auton alle.. Naa ajaa meinaan ihan hullusti ja tamperelaiset autoilijatkin on niiin ystavallisia naihin verrattuna. Naa ei anna jalankulkijan ylittaa tieta vaikka kavelis keskella suojatieta..
Ines lähti vaihto-oppilaaksi Brasiliaan elokuussa 2010. Hänen oma bloginsa löytyy oikean palkin blogivalikosta.
Brasilialaiset ihmiset on ensinnakin ihan mahtavia :) Kaikki on niin ystavallisia, avoimia ja lampimia. Heti sain kavereita jotka jaksaa olla mun kans ja jaksaa olla karsivallisia mun kanssa ja opettaa ja kertoo mulle uusia juttuja :) Ilma on kuuma ja aurinkoinen, ekat juhlat koettu ja voin kertoo et oli aivan mahtavaa! Taalla siis 15-vuotissynttarit on tosi suosittuja, niista jarjestetaan tosi isot ja niihin panostetaan kutsukorteista lahtien todella paljon! Tassa muutama kuva lauantain yhden Amandan 15-vuotisjuhlista :)
Nyt ainoo asia mika arsyttaa on se, etta joudun oleen nyt mun host-perheen kotikoneella, koska mun oma kone ei suostu yhdistyyn naiden nettiin.. Toivottavasti saadaan se viela toimiin, olis helpompi tatakin sit paivitella :) yritan ainaki kerran viikossa kirjotella tanne kuulumisia.
Nyt meen ekaa kertaa taalla lenkille, luultavasti vaan kavelylenkille etten jaa auton alle.. Naa ajaa meinaan ihan hullusti ja tamperelaiset autoilijatkin on niiin ystavallisia naihin verrattuna. Naa ei anna jalankulkijan ylittaa tieta vaikka kavelis keskella suojatieta..
Ines lähti vaihto-oppilaaksi Brasiliaan elokuussa 2010. Hänen oma bloginsa löytyy oikean palkin blogivalikosta.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)


