tiistai 21. toukokuuta 2013

Ranska tuntuu kotimaalta

Janna, Ranska

Alussa elämää vaikeutti se, etten osannut vielä puhua kovinkaan hyvin. Muistan vieläkin ensimmäisen illallisen perheeni kanssa. Istuin pöydässä ja kuuntelin äimistyneenä heidän keskusteluaan, koska en ymmärtänyt siitä sanaakaan. Suomessa olin ollut kohtalaisen hyvä ranskanopiskelija, ja kymmenen vuoden kielenopintojen jälkeen minun olisi kaiken järjen mukaan pitänyt ymmärtää jotakin, mutta päässä löi tyhjää.

Alussa, kun kaikki oli uutta, ihmettelin, miten ikinä voisin tottua kaikkeen. Kuljin vaihtarikuplassani hämmästellen kaikkea – vähän niin kuin olisin ollut jossakin erikoisessa unessa. Vähitellen – sekä kielen että kulttuurin tuntemukseni parantuessa – olen päässyt sisälle ranskalaiseen elämäntapaan ja sulautunut joukkoon. Paikallisten ystävieni mielestä olen jo ranskalainen siinä missä hekin. Pieni aksenttikaan ei haittaa !


Olen myös oppinut ottamaan virheet vähemmän vakavammin. Mokilta ei ole yksinkertaisesti ole voinut välttyä, koska sanakirjakaan ei aina opeta kaikkia kielen merkityksiä ja vaikka Suomi on melko eurooppalainen maa niin kuin Ranskakin, monet täkäläiset tavat tuntuivat aluksi omituisilta. Virheistä oppiminen on ollut todella rikastuttavaa olen samalla omaksunut paremman asenteen vastoinkäymisiin.

Vaihtovuoteeni on mahtanut yllättäviä ja välillä ärsyttäviäkin asioita, mutta niistä on aina selvinnyt positiivisella ja sinnikkäällä asenteella. Aluksi minua ihmetytti, miten erilainen Ranska oli Suomeen verrattuna ; esimerkiksi jokaviikkoiset, monta tuntia kestävät vierailut ystävien ja perheen luo olivat aluksi hiukan raskaita – etenkin kun niiltä palattiin viikonloppuisin yhdeltä yöllä ! Olin todella uupunut, mutta totuin pikku hiljaa.
 

Ikimuistoisimpia hetkiä ovat olleet monet aivan tavalliset arjen sattumukset. Kävelyretket kavereiden ja perheen kanssa, mielenkiintoiset oppitunnit ja kaikki uudet asiat jotka olen oppinut. Suurempia juttuja ovat olleet retket Deauvilleen, Pariisiin ja Normandian maihinnousun muistomerkille. Silti parhaimpina kokemuksina säilyvät niinkin pienet asiat kuin aurinkoiset iltapäivät kavereiden kanssa nurmikolla loikoillen.

Vaihtovuoden aikana tapaa uskomattoman paljon erilaisia ihmisiä ja näkee todella paljon uutta. Minusta tuntuu tavallaan kuin olisin aloittanut aivan uuden elämän. Siksi lähtö hiukan kauhistuttaa. Toisaalta olen saanut uuden näkökulman ja myös uuden kodin – voin aidosti sanoa, että Ranska tuntuu kotimaalta siinä missä Suomikin.

maanantai 6. toukokuuta 2013

Tunnelmia vuoden varrelta Unkarista

Rosa-Maria, Unkari

Pääsiäiskuvia. Koristeltiin paljon pääsiäismunia ja pupu toi tosi paljon suklaata. :D






Tänään oli koulun kuorokonsertti. Siellä lauloivat kaikki koulun viisi kuoroa ja oli myös muita esityksiä, kuten pianisteja ja kansanmusiikin laulaja.



Laskiaisena oli koulussamme farsang-karnevaali, ja sen takia kaikki pukeutuivat joksikin. Olin maalari ja siskoni Fanni oli mustalaistyttö.



18-vuotissynttärit Unkarissa. Mun unkarin anya ja siskot tekivät mulle kookoskakun jonka päällä oli 18 kookoslumiukkoa. Kakku oli ihan super! Ja voi rakastan kookosta niin paljon!



Kuvia Fanni-siskoni szalagavatósta. Eli valmistuvan luokan tanssiaisista. Kaikki tytöt pukeutuvat häämekkoon ja oppilaat tanssivat valssin ja vapaavalintaisen tanssin, sekä laulavat. Fannin szalagavató oli upea kokemus! Tunnelma oli tosi hyvä ja koristeet hienoja ja vanhemmat olivat valmistaneet paljon ruokaa ja herkkuja.


perjantai 3. toukokuuta 2013

Huikea valmennusviikonloppu lähestyy

YFU:n toimistolla tehdään viime hetken valmisteluja huikeaa valmennusviikonloppua varten. 140 kesällä maailmalle lähtevää vaihtaria kokoontuu viikonloppuna Virroille saamaan eväitä vieraassa kulttuurissa elämiseen, kohdemaan tapojen ja ihmisten ymmärtämiseen sekä mahdollisissa ongelmatilanteissa toimimiseen. Luvassa on tietysti myös hauskanpitoa ja paljon uusia ystäviä!

Valmennuksessa on mukana YFU:n toimiston väkeä ja peräti 29 upeaa vapaaehtoista. Koulutuksesta vastaa YFU:n valmennustiimi.

Lähtevien vaihtareiden palautetta aiemmilta vuosilta:

"Parasta oli että sai tutustua uusiin ihmisiin ja sai lisätietoa vaihtarina olemisesta."

"Ohjaajat selvästi tiesivät mistä puhuivat."

"Sai tietää, et se on oikeesti paljo ylä ja alamäkiä täynnä se vuosi, ettei tuu heti ekan epäonnistumisen jälkeen kotiin."

"Oon saanu realistisen kuvan vaihtovuodesta."

"Kiitos lähtövalmennuksesta! Oli tosi kivaa ja hyvä fiilis koko ajan. Vapaaehtoistyöntekijät tekivät loistavaa työtä. Sain myös vastaukset kysymyksiini!"

"YFU on rento, tiukka, veikee, auttava, turvallinen, ei syrji, monimuotoinen, hauska, innostava, rehellinen."

"Huonointa oli se, että annettiin tosi realistinen kuva vuodesta ja sen mahdollisista ongelmista, koska rupes pelottaa, mutta se oli kyllä samalla myös parasta, että osaa ehkä vähän varautua."  

"Kiitos Kiitos Kiitos!!! Olette mahtavia! Olen ikuisesti kiitollinen, että valitsin järjestön, jolla valmennus sisältyy hintaan. Kaikilla ei ole näin!"

Meiltä kysytään usein, miksi valmennukset ovat YFU:ssa niin tärkeitä.
55 vuoden kokemuksemme mukaan olennaisinta vaihto-oppilaskokemuksen onnistumisen kannalta on perusteellinen valmentautuminen maailmalla kohdattaviin haasteisiin. Tästä syystä ohjelmahintaamme sisältyy kattava valmennusohjelma, niin lähtevälle nuorelle, hänen vanhemmilleen kuin myös vastaanottavalle isäntäperheelle. Valmennamme kaikki ohjelmiimme osallistuvat rehellisesti, realistisesti ja ammattitaidolla.

Tulevana viikonloppuna valmennetaan myös lähtevien vaihto-oppilaiden vanhemmat. Tästäkin valmennuksesta olemme saaneet aiempina vuosina hyvää palautetta. Tässä yksi esimerkki mukana olleelta vanhemmalta:
"Tämän valmennuspäivän jälkeen on huomattavasti rauhallisempi olo ja suorastaan hyvä mieli. Olette todellisia ammattilaisia – järjestövalintamme osui todella oikeaan!"