maanantai 5. lokakuuta 2015

Lomailua ja leipomispuuhia

Alma, Sveitsi



Huikeat maisemat vaelluksella

 Lomaa on nyt kolme viikkoa mennyt ja viikko vielä jäljellä. Ollaankin tehty tosi paljon ja laiskotteluun ei ole ollut aikaa ;) Ensi viikolla on luvassa YFU:n saapumisvalmennus Brocissa.



Drei Ferienwochen sind schon vorbei und noch eine mehr. Wir haben ja mega viel gemacht und ich hatte keine Zeit für Faulenzen gehabt ;) Nächste Woche haben wir Post Arrival Orientation mit Yfu in Broc.





Zürich
 Toisella lomaviikolla kävin Bernin tuomikirkon tornissa, Thunin linnassa sekä luokkakaverin kanssa Zürichissä. Zürich on tosi kaunis (ja iso!) kaupunki ja meillä oli tosi hauskaa reisulla. Käytiin shoppailemassa ja katselemassa nähtävyyksiä. Bern on silti edelleen ehdoton suosikkini ;)



In der zweiten Ferienwoche habe ich das Berner Münster und das Schloss Thun nbesucht und eine Tagesreise nach Zürich mit meiner Klassenkameradin gemacht. Zürich ist wirklich eine schöne (und riesige!) Stadt und wir haben viel Spass gehabt. Wir haben Besichtigungen gemacht und eingekauft. Trotzdem ist Bern noch meine Lieblingsstadt ;)





Zürich
Zürichin reissun jälkeen käytiin äidin, pikkusiskon sekä naapureiden kanssa vaeltamassa. Vaellus oli uuvuttava, mutta maisemat olivat ihan huikeita! Kävelimme vuorilla jopa 2 kilometrin korkeudessa ja ylhäältä näki niin alpit kuin laaksossa olevat kaupungit. Seuraava vaellus on luvassa huomenna lauantaina, jos sää sallii.



Nach der Reise nach Zürich meine Mutter, kleine Schwester, unsere Nachbaren und ich sind wandern gegangen. Die Wanderung war anstrengend aber die Landschaft war prima! Wir sind in Berge so hoch wie 2 kilometer gelaufen. Oben kann man beide die Alpen und die Städte unten im Tal sehen. Nächste Wanderung machen wir morgen, falls das Wetter gut ist.





Vaeltamassa
Isoisän omenatilalla
Solothurn
Eilen käytiin luokkakaverin kanssa Solothurnissa, joka on pieni ja enimmäkseen vanhaa kaupunkia. Vähän erilaista siis Zürichin ja Geneven jälkeen ;) Ihana reissu oli, vaikka molemmat olivat koko ajan ihan jäässä :D Täälläkin on kohta syksy, nyt lämpötilat vielä kahdenkympin paikkeilla.



Gestern habe ich Solothurn mit meiner Klassenkamradin besucht. Die Stadt ist klein und hat viele alte Gebäude. So etwas anderes nach besuchen Zürich und Genf ;) Die Reise war toll, obwohl wir beide sehr kalt hatten :D Hier ist es auch bald Herbst, jetzt ist es noch etwa 20 Grad.



Itse tehtyä pizzaa <3
Kohta on kaksi kuukautta ohitse ja salmiakkia on jo tosi ikävä :'D Olen myös leiponut kaikkea perinteistä suomalaista: porkkanakakkua, mokkapaloja, karjalanpiirakoita ja mustikkakakkua. Seuraavana vuorossa kampanisut. Täällä siis edelleen kaikki loistavasti :) Pusuja Suomeen <3



Schon sind die erste zwei Monaten vorbei und ich vermisse Salmiakki (salzig lakritze) so fest! Ich habe auch viele traditionelle finnische Essen gebacken: Karottenkuchen, "Mokka Stücken"(Schokoladekuchen, Karelische Piroggen und Heidelbeerkuchen. Als nächstes werde ich Kampanisu backen, das ein typische Gebäck aus Lapland ist. So hier geht es wunderbar :) Viele Küsse nach Finnland <3



Alma

torstai 20. elokuuta 2015

Frankfurt

Sanni, Saksa

Kello on 10:18 ja tulin just kotiin, koska mun seuraavat neljä tuntia koulussa on peruttu ja siitä kaks seuraavaa on hypäriä. Siis en ymmärrä tätä tuntien perumisjuttua tää on ihan naurettavaa :D Eli basicly mulla on tänään koulua 7:45-9:15 ja 14.55-16:30 noitten peruutusten takia. Ja kaks vikaa tuntia on liikuntaa johon en voi osallistua näitten polvien takia, mutta läsnäolo on pakollista aah miten ihanaa.

Tän postauksen tarkotus on kuitenkin kertoa meiän reissusta Frankfurtiin, joka tehtiin tossa reilu viikko sitten. Yks mun hostveljistä lähti siis itsekkin vaihtoon ja käytiin saattamassa hänet kentälle. Mulle oli jotenkin ihan mielettömän raskasta, että mun veli lähtee, vaikka oltiin tunnettu vasta neljä päivää. Oltiin kyllä juteltu aika paljon ennen kun tulin tänne, niin se saatto kyl vaikuttaa asiaan. Ikuisena itkupillinä itkeskelin siis siellä kentällä, mikä nauratti mun hostvanhempia ihan mielettömästi :D

Heippojen jälkeen mentiin kiertelemään keskustaa, joka paljastukin ihan mielettömän isoks! Paljon pilvenpiirtäjiä ja muutenkin valtavia rakennuksia yks toisensa perään. Suurin osa ihmisistä oli pukeutunut pukuun tai muihin siisteihin toimistovaatteisiin ja oli kyllä niin räkänen olo siinä vieressä shortseilla ja t-paidalla :D Söin myös mun ekan Spaghettieisin! Spaghettieis on siis ihan normaalia jäätelöä, mutta se on muotoiltu spagettiannoksen muotoseksi ja nimetty niitten mukaan! Mun hostit tais ottaa molemmat spaghetti carbonaran ja mun oman nimeä en nyt millään muista :D On kuulemma tosi yleisiä täällä Saksassa ja niitä pitäis saada lähes joka paikasta. Mun mielestä ainakin tosi hauska idea!

Pääsin myös käväsemään pikasesti Primarkissa, josta tarttukin mukaan muutamia välttämättömiä juttuja kuten uusi lompakko, alusvaatteita ja kengät. (Ei hätää äiti ja iskä lompakko on pysynyt aika tiukasti kiinni muuten :D <3) Kierreltiin myös muuten kaupunkia ja käytiin yhdessä kirkossa ja yhen pilvenpiirtäjän huipulla, mistä oli tosi upeet näkymät!



Tässä muutamia kuvia reissusta. Tykkäsin Frankfurtista tosi paljon ja toivottavasti pääsen käymään siellä toisenkin kerran tän vuoden aikana! Nyt mun pitää lähteä kunnantalolle hoitamaan paperijuttuja, bis später! :)

keskiviikko 19. elokuuta 2015

Täällä saa hyvää aamupalaa

Elina, Saksa

Heipparallaa !

Päälle kaksi viikkoa oon jo täällä Saksassa asustellut ja ihan älyttömästi on jo kerennyt tapahtua! Lento Helsingistä Hampuriin meni hyvin ja pian jo sitten istuttiinkin bussissa kohti leirikeskuksia. Lentokentällä sattui pikkuruinen yllätys kun selvisi, että puolet suomalaisista meneekin eri leirikeskukseen. Loppujen lopuksi se oli ihan homma, kun suomalaisia oli niin paljon (20) muihin verraten. Bussimatka Möllniin kesti noin kolmisen tuntia, kun ensin tipautettin toiseen leirikeskukseen menevät vaihtarit Lauenbergiin.


Kuvakollaasi vasemmalta oikealle:

 1. Suomi-vaihtareita lentokentällä odottamassa koneeseen nousua. YFU:n vapaaehtoinen avustaja oli auttamassa meidät kentällä lähtöselvityksen läpi, mutta sen jälkeen oltiinkin omillamme. Onneksi meitä oli iso porukka ja kuljettiin kaikki "samaa matkaa" niin ettei kukaan jäänyt yksin!:--)

 2. Kuva lentokoneesta kun oltiin saavuttu Saksaan. Kone oli aika pieni, kaksi kahden penkin riviä kummallakin puolella.Tuntui että ainakin neljäsosa matkustajista kuului meidän vaihtariporukkaan!

 3. Möllnin leirikeskuksen ruokala asuinrakennuksesta (rakennukset samanlaisa) kuvattuna.
 OWO:lla meille oli järjestetty päivisin erilaisia workshoppeja mm. sopeutumisesta, host-perheistä, kavereista, harrastuksista ja Saksan junajärjestelmästä. Suurin osa workshopeista oli hyödyllisiä ja tarpeeseen tulevia, ja osa taas toistoa Suomen lähtövalmennuksesta.
  Iltaisin meillä erilaista ohjelmaa sisältäen mm. tehtävän 66 jossa meidän piti suorittaa erlaisissa ryhmissä 66 erilaista tehtävää (mm. käännä lause "Yksisarvinen tanssii sateenkaaren alla" 15 eri kielelle, tanssi minuutti hitaita ja juokse leirikeskuksen ympäri kolme kertaa).
 Toinen huippukiva ohjelmanumero oli Mölln-kisa, jonka aikana meidän piti kävellä Möllnin keksustaan (kuva 4, keskustan puistosta) ja toteuttaa erilaisia tehtäviä, joita olivat mm. Laula saksalainen laulu Saksalaisen kanssa ja videoi se, ota Saksaa kuvastava selfie, ja kuvaa aito saksalainen olohuone. Tuossa viimeisimmässä meidän siis koputtaa ventovieraan ovelle ja kysyä saadanko ottaa kuva teidän olohuoneesta !:--)
OWO:lla oli vaihtareita Suomesta, Norjasta, Tanskasta, Italiasta, Espanjasta, Sveitsitä, Ranskasta, Unkarista ja Liettuasta, ja koko leiri oli ihan menestys!


Leirin loputtua perjantaina (7.8) kaikki matkusti junilla host-perheidensä luo. Osalla junamatka kesti vaivaiset parisenkymmentä minuuttia, ja mun tapauksessa neljä ja puoli tuntia:--)
Tuntui melkein siltä, että olin meidän OWO:lla ainoa jolla oli näinkin paljon ongelmia junien kanssa heti alusta lähtien: noin puolivälissä mun matkaa mun piti vaihtaa junaa, joten sain tietenkinkaksi eri lippua. Onneksi tiirailin tarkkaan niitä lappusia sillä toinen ensimmäinen lippu oli väärä ja juna menisi väärälle asemalle. Noh, sitten sain uuden lipun ja kaikki oli hyvin.
Asemalla mut raiteelle saattanut vapaaehtoinen sanoi, että vaihda junaa Kasselin PÄÄrautatie-asemalla, mutta junassa huomasin lipussa lukevan eri asema Kasselissa:--)
 Mulle oli myös sanottu että mulla on Kasselissa noin puolisen tuntia aikaa vaihtaa junaa, mutta lipun vaihdoksen takia aikaa olikin ruhtinaalliset kahdeksan minuuttia!XD. Enkös sitten kirmannut kuin tuulispää painavan matkalaukun ja repun kanssa raiteelta 2, tosella puolella asemaa olevalle raiteelle 7. Onneksi loppujenlopuksi ehdin junaan ja pääsin perille Gießeniin jossa ihana host-perhe jo odottelikin raiteella!:--)

1. Kuva kotikadultani Lahanussa, meidän talo on tuo ensimmäinen oikealla jossa on vihreä-keltaiset-ikkunat ja köynnöstä pitkin seinää. Talo on (mun ymmärryksen mukaan) 1600-luvulla rakennettu miltei kokonaan entisöity rakennus, johon kuuluu aitta ja ihana suuri piha ja puutarha!:--)

2. Kun oltiin saavuttu asemalta kotiin, mua odotteli keittiössä kakkunen johon oli kirjoitettu Herzlich wilkommen Elina!, eli sydämellisesti tervetuloa Elina:--) Nälkä oli suuri ja kakku hyvää, minkä seurauksena kuvan ottaminen vähäsen unohtui.

 3. Perheen ankkuleita takapihalla. Perheellä on siis paljon ankkoja ja kanoja ja lampaita. Luulen että miltein kaikilla kyläisillä on joitain eläimiä, naapurilla mm. lehmiä. :--)

4. Olisikohan ollut keskiviikko tai torstai kun käytiin host-siskon ja siskon kaverin kanssa läheisessä kaupungissa Wetzlarissa, joka on vanha-kaupunki. Wetzlar oli hirmu kaunis ja täynnä pikku kauppoja ja putiikkeja.



 1. Pyöräiltiin nuoremman host-siskon kanssa torstaina pienen matkan päässä olevalle järvelle, uiminen oli kyllä ihan taivaallista huomioiden Saksan sään, joka on kummatkin viikot heilunut 30 asteen rajamailla:--) Nähtiin myös hirmu paljon joutsenia!

2. Oon löytänyt ehkä tähän mennessä mun lemppari karkin Saksassa. Nää on sellassia omenan makusia pikkasen kirpeitä "nauhoja" jotka värjää kielen vihreeksi!!:--) Ihan huippuhyviä!

3.&4. Perjantaina ja lauantaina ollaan kumpanakin iltana käyty Jam Festival:ssa, kuuntelemassa musiikkia ja istuskelemassa nurmikolla. Festivaali järjestettiin ihan lähellä yhtä järveä joka oli tosi kaunis:--)

Paaaljon paljon muutakin on tapahtunut, mutta niistä vain lyhykäisesti:

-Käytiin host-maman kanssa keskiviikkona, ja vietiin sinne näytille mun todistus. Koulu vaikkutti kyllä kivalta mutta suurelta
-Rekisteröidyin Lahnaun asukkaaksi maman kanssa
-Ostin vuoden kattavan puhelin liittymän, joka ei aluksi kunnolla pelittänyt, mutta nyt toimii !
-Vieritettiin kaksi vuoren kokoista heinäpaalia hepoille syötäväksi
-Vietiin host-papan ja -siskon kanssa pikkulammas eläinklinikalle hoitoon
-Käytiin host-maman veljenpojan lähtiäisissä (lähtee kanssa YFU:n kautta vaihtariksi, Venezuelaan)
-Kävin perheen akrobatia-ryhmän harjoituksissa (huippuporukka !!)

Melkein jokaisena päivänä oon koisinut ainakin puolen tunnin päikkärit ja epäilen tän olevan joku "vaihtari syndrooma", jolla on tekemistä jatkuvan kielen kääntämisen kanssa (oon kuullut tätä esiintyvän muillakin:--))


Nyt taitaa viiimein häämöttää tän kilometrinpituisen postauksen loppu! Terveisiä kaikille siellä Suomssa ja muuallakin!:--)

xxx

P.s. Pitäkää hauskaa koulussa, mähän oon vielä koko loppukuukauden lomalla !!:--)