tiistai 25. maaliskuuta 2014

YFU:n puolivuosivalmennus Saksassa

Marjo, Saksa

Hei rakkaat lukijat. Minä halusin kertoa teille YFU:n puolivuosivalmennuksesta ja sen hyödyllisyydestä. Ensin esittelen itseni, eli olen Marjo, Ambassador-stipendiaatti Saksassa.

Minä olin helmikuun ensimmäisen viikon Berliinissä puolivuosivalmennuksessa. Minun puolivuosivalmennuksen teemana oli tanssi ja klassinen musiikki. Meidän jokapäiväisiin juttuihin kuului työryhmätapaamisia, missä keskustelimme menneistä asioistamme ja miten voimme parantaa loppuvuottamme. Puhuttiin Hostperheestä ja sisaruksista sekä sopeutumisesta kohdemaahan. Myös päivittäin teimme jotain teemaamme liittyen, eli me tanssittiin jotain uutta tanssia melkeinpä sanoisinko joka päivä. Kävimme katsomassa orkesteria, tanssiklubilla tanssimassa, kävimme myös teatterissa ja meillä kävi tanssinopettaja.

Puolivuosivalmennuksiin voivat siis osallistua vaihto-oppilaat, sekä hostsisaruksia tietyltä ikäjakaumalta. Taisipa olla 15-18 vuotiaat. Meidän leirillä oli yhteensä 31 oppilasta, joista viisi oli host-sisaruksia. Meitä oli meidän leirillä Suomesta (olin siis ainoa), Ruotsista, Belgiasta, Serbiasta, Mexikosta, Japanista, Ecuadorista, Uruguaysta, Kiinasta, Thaimaasta, USAsta, Ranskasta, Turkista, Saksasta (sisaruksia). Me siis pidettiin hauskaa yhdessä, mutta mikä tärkeintä päästiin puhumaan omista asioista kunnolla. Pystyimme kertomaan omia kokemuksia ja auttamaan toisia ongelmien kanssa!

Minä siis pidän YFUa todella hyvänä järjestönä, sillä näitä valmennuksia järjestetään. Ne ovat todella suuri apu, niin sopeutumisessa kuin avunannossa. Monet järjestöt eivät pidä mitään puolivuosivalmennusta, mutta tämänkin takia pidän YFUa todella edistyneenä! Puolivuosivalmennus on avannut minulle niin uudet silmät, joilla katsoa elämää eteenpäin. Ja nauttia siitä, mikä minulle on suotu. Nauttia elämästä ja jokaisesta päivästä. Pääsin puhumaan niin avoimesti asioistani ja minua ymmärrettiin. Ohjaajat, joista suurin osa on ollut vaihdossa, on myös niin suuri apu. Kukaan muu ei ymmärrä toista vaihto-oppilasta niin hyvin kuin vaihto-oppilas itse. Tarkoitan siis toista henkilöä joka on tällä hetkellä vaihdossa tai on joskus ollut.
Puolivuosivalmennuksestahan ei tarvitse mitenkään erikseen maksaa, vaan se kuuluu ohjelmahintaan, jonka olemme järjestölle maksaneet.

Haluan vielä sanoa, että sen perusteella miten minä pidän YFUsta en edes sunnittelisi lähteväni vaihtoon jonkun muun järjestön kautta! Vielä muutaman kuvan laitan tähän loppuun. Ja kuulumisiani saa mielellään lukea blogistani marjosaksassa.blogspot.fi







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti