maanantai 11. tammikuuta 2016

Suomen ja Meksikon eroavaisuuksia

Sari, Meksiko
 
Kirjoitin tosiaan jo yhden samaa aihetta käsittelevän postauksen tuossa joitakin kuukausia sitten, mutta nyt päätin kasata hieman lisää näitä eroavaisuuksia kun niitä kuitenki löytyy. Ensimmäinen osa löytyy täältä. 
 
Vuodenajat eivät ole yhtä selkeitä kuin Suomessa. Ainakin tällä Monterreyssä pieniä eroja kuitenkin on, kesällä lämpötila huitelee siellä 35 asteen paremmalla puolella, ja näin talvella 10 astetta tai jopa vähemmän on aivan tavallista. Syksyllä vain jotkin puista pudottavat lehtensä, ja loput sitten kasvavat vihreinä ympäri vuoden. Muuten eroja ei juurikaan ikkunasta ulos katsomalla huomaa, tuo lämpötilan vaihtelu on se suurin ero vuodenaikojen välillä. Ja lisäksi ne vuodenajat voivat vaihdella vaikka parin päivän välein, esimerkiksi jouluna täällä tarkeni t-paidassa ja lämmintä oli suunnilleen 30 astetta, mutta sen jälkeen nyt muutamana päivänä on ollut "tosi kylmä", eli ehkä 10-15 astetta.
 
Pakko muuten mainita siitä, että jos minä täällä valitan palelevani, niin kaikki paikalliset ovat aivan ihmeissään! Minähän olen sieltä kylmyyden ja lumen keskeltä kotoisin, kyllähän tällaiseen pitäisi jo olla tottunut. Täällä ei vaan ole taidettu hoksata sitä, että siellä Suomessa pukeudun aina kahdeksaan kerrokseen vaatteita enkä vahingossakaan lähde ulos vain yksi ohut paita päällä.
Limeä ja tulisia mausteita laitetaan kaikkeen. Siis aivan kaikkeen. Muun muassa hedelmien päälle, kaljan ja muiden alkoholijuomien jukkoon, karkkeihin, jokaiseen mahdolliseen ruokaan ja oikeastaan ihan minne tahansa. Niitä myös syödään ihan sellaisenaan! 
 
Täällä kaikki asuvat omakotitaloissa. Toki niitä kerrostaloja ja niissä asuvia ihmisiäkin löytyy, mutta jopa tällaisessa viiden miljoonan asukkaan kaupungissa lähes jokainen asuu omakotitalossa. Ja täällä kengät pidetään aina sisällä jalassa, sitä pidetään todella röyhkeänä jos menet toisen kotiin ja heti ensimmäisenä viskaat kengät nurkkaan. Toki omassa kodissaan ihmiset tekevät miten itse tykkäävät, mutta yleensä jos vieraita tulee paikalle niin myös talon asukkaat laittavat kengät jalkaan.


Tortilloja syödään kaiken kanssa. Ennen tänne tuloa kuvittelin, että tacot ovat vain yksi niistä stereotypioista jotka eivät pidä paikkaansa, mutta olin väärässä. Tortilloja tarjotaan täällä oikeastaan joka ruuan kanssa, ja jokainen paikallinen myös tykkää niistä. (Tähän vielä tarkennus, tortilla on se lätyskä, ja kun sen sisälle laittaa täytettä niin se on taco.) 
 
Aikataulut eivät ole niin tarkkoja. Toki jos koulu alkaa seitsemältä niin silloin siellä pitää olla seitsemältä (paitsi että opettajat ovat lähes aina myöhässä), mutta kaikki ei aina ole niin tarkkaa. Jos sanotaan että lähtö on kymmenen minuutin päästä, niin siitä puolen tunnin kuluttua aletaankin vielä syömään ja oikeasti lähtöön kului yli tunti. Ja tämä on aivan tavallista kaikkien mielestä, eikä kukaan pidä sitä outona jos joku tulee paikalle hieman myöhässä.
Paikalliset eivät välitä metelistä. Täällä on ihan okei pitää bileitä joissa musiikki raikaa aamu neljään asti niin kovalla että se kuuluu toiselle puolelle kaupunkia, eikä kukaan koskaan valita. Suomessa joku varmasti soittaisi heti alkuunsa poliisit paikalle, mutta täällä se vaan on kaikille ihan okei. Myöskään jatkuvasti haukkuvat koirat, autojen varashälyttimet tai kamalaa meteliä pitävä roska-auto eivät tuota paikallisille harmaita hiuksia siinä missä minä menetän yöuneni.

torstai 7. tammikuuta 2016

Joulun ja uuden vuoden juhlintaa Ranskassa

Anniina, Ranska
 
Bonsoir & hyvää uutta vuotta 2016!
Tänä vuonna mun motto ei oo "new year, new me", vaan "new year, better me". Aijon nyt nauttii ihan täysillä täällä, koska mun vaihtovuosi alkaa lähestyy jo puoltaväliään ja aika on tosiaan rajallinen. Enkä voi elää tätä aikaa uudestaan, joten pakko tarttuu hetkiin ja tehä niistä unohtumattomia. Oon muutenkin tosi innoissani tästä vuodesta 2016. Vietän siitä ainakin puolet täällä Ranskassa, mutta saman vuoden aikana musta tulee "aikuinen", meen takas Suomeen (tällä hetkellä erittäin epämieluisa ajatus) ja vaikka mitä muuta. Tällä hetkellä mulla on niin hyvä olla täällä, että mielelläni jään tänne vielä puoleksi vuodeksi. En oo varmaan ikinä käynyt läpi niin paljon hyvää ja huonoa yhden vuoden aikana, kun, mitä 2015 vuonna, mut kaikki se on kasvattanut mua ihan sikana ja tehnyt musta sen ihmisen, mitä oon nyt 1. Päivä tammikuuta 2016. Tästä on hyvä alottaa uus vuosi ja uudet kujeet...

Ennen joulua Anna tuli meille tänne Toursiin pariksi päiväksi. Käytiin shoppailemassa, leffassa kattoo star wars (enkuks!!!!!!), luistelee mun hostien kaa ja sit ihan vaan hengailtiin. Mulle tää mimmi on kun joku kauan kadoksissa ollut kaksonen, koska ollaan niin samanlaisia haha täydennetään toistemme lauseet, nauretaan samoille (aina yhtä huonoille) jutuille ja ymmärretään toisiamme. Mun h-siskolla ja sen kaverilla on ystävyyskorut, mut mulla ja Annalla on ystävyyskengät haha no ei nyt sentään tykästyttiin vaan samoihin kenkiin ja päädyttiin ostamaan samat kengät. Meillä on kaikkii super kivoja suunnitelmia vielä loppuvuodelle ja oon kyllä niin kiitollinen, että tää norjalainen mimmi on täällä jakamassa vaihtovuoden mun kanssa...

Tässä nyt me kuuluisat joulutortut, mistä puhuin jo aiemmin... Ihan hyvin onnistu paitsi, että se luumu asia oli vähän liian juoksevaa niin sitä oli vähän "partout" (mikä toi on nyt suomeks en keksi mitää vastaavaa sanaa??) mut maku oli hyvä!

Ton pukin perässä juostiin mun nuoremman h-siskon kanssa, koska hän halusin nähdä "oikean" joulupukin haha (Toi oli myös varmaan mun 5 kerta noilla joulumarkkinoilla, on tullut koluttua aika hyvin noi läpi eri ihmisten kanssa, mut mitää en oo ostanu)

Joulu oli aika hämmentävä, mut tosi jees kokemus! Ei kerinny mikään suomikaipuu yllättämään, kun oli pikkasen erilaiset meiningit kuitenkin. 24. Päivä oli oudon tavallinen päivä. Käytiin pyörähtää siskon kanssa kaupungilla (kaikki kaupat oli ihan normisti auki) ja pelattiin veljen kanssa ping pongia takapihalla  (+15 ja pitkähihaisella pärjää). Illalla kuitenkin alettiin valmistautua messuun. Mentiin ajoissa varaamaan paikat koko perheelle, koska kirkko oli ihan täynnä. Messun jälkeen viimeisteltiin ateria ja syötiin pitkän kaavan mukaan ja oli tosi rento ja hauska ilta. Meillä oli mm le foie gras (hanhenmaksaa) ja jouluhalkoo (ja tietty mun tortut + erittäin hyvin onnistunut tiikerikakku, jonka tein myös jouluksi), mutta muuten ei ollut ehkä ihan perinteisin ranskisjoulu. Pääruuaksi meillä oli kanaa, pariisinperunoita ja herneitä. Ruoka oli hyvää (niinku lähes aina tääl) ja seura vielä parempaa, joten tosi onnistunut jouluaatto, ettei siinä mitään kinkkua ja rosollia kerennyt edes kaipaamaan. 
Lahjat avattiin 25. Päivä aamuna. Sain tosi söpöjä lahjoja ja mun lahjat oli kaikki tosi onnistuneita, joten kaikki oli tyytyväisiä!

Joulun jälkeen sunnuntaina otettiin suunnaksi Bretagnen "pääkaupunki" Rennes, jossa mun h-iskän äiti eli mun toinen h-mummi asuu. Kokoonnuttiin joulu "goutéelle" (välipala???) koko suvun voimin ja naurua riitti ja kaikki oli tosi mukavia. Mun molempien host vanhempien suvut on tosi rentoja ja hauskoja, joten ei ollut paljon kiusallisia hetkiä. Olin laskenut väärin päivät, mitä ollaan Rennesissä, joten mulla oli ihan liikaa kamaa messissä, mut onneks meil on sellai perheauto hehe. Kuitenkin niinä parina päivänä mitä vietettiin Rennesissä käytiin kahvilla ja lounaalla sukulaisten luona ja sain nähdä taas uusia paikkoja Bretagnesta. Käytiin myös tivolissa mun h-iskän ja veljen kanssa.

Tässä on yksi Jardin Thaborin pääsisäänkäynneistä, joka ei kyllä anna sille ihan oikeutta, koska talvi. Tää Jardin on kuulemma Ranskan 3. Julkinen puutarha ja se on siis ihan tosi upee (käytiin syyslomalla kiertelemässä tuolla).


Vikana päivänä h-mummi kierrätti mua ja mun sisaruksia autolla kaupungilla ja käytiin tsekkaa kaupungintalon valo-show, joka oli ihan sika siisti! Erilaisii heijastuksia eri teemoilla!!

Lähdettiin mun h-vanhempien kanssa tiistai päivällä takasin Toursiin. Käytiin lounaalla mun h-iskän siskon luona, joka on Yfun Bretagnen alueen joku aluehenkilö. He on myös hostannut useampia kertoja ja heidän omat lapset (mun host serkut) on ollut vaihdossa Yfun kautta. Oli tosi kiva jutella, kun kerrankin joku mun host perheen ja vaihtarikavereiden lisäksi tajuu vähän mun tilannetta. He on myös hostanneet muutaman kuukauden suomalaista tyttöä, joten heiltä löytyi muumimukeja, joiden pelkkä näkeminen sai kyllä hymyn huulille.

Näiden parin päivän aikana, mitä ollaan nyt oltu kolmisteen mun hostien kanssa Toursissa oon hoidellut kaikkia käytännön juttuja, tehnyt vähän koulujuttuja pois alta, siivonnut kunnolla mun huoneen (vihdoin), pyörinyt kaupungilla, leikannut mun hiukset vihdoin ja muuten vaan ottanut rennosti. Uuden vuoden aatolle mulla oli kaksi vaihtoehtoa, jäädä mun h sisarusten kanssa Rennesiin tai tulla Toursiin mun hostien kanssa. Päädyin sitten viettämään aattoa mun hostien kavereiden kartanoon (kyllä ihan valtava talo uima-altaineen ja omine ajoteineen). Mun hostit on aika nuoria, joten oli tosi rento tunnelma, kun paikalle oli kerääntynyt mun hostien parhaita kavereita lapsineen. Syötiin hyvin (hyi maistoin ekaa kertaa ostereita ja voin kertoo et tais jäädä ekaan kertaan niiden syönti) muuten ruoka oli super hyvää oli ankkaa ja hanhenmaksaa. Juhlien isännät oli järkännyt kartanoon myös oman tanssilattian ja tietyn määrän kuohu-, puna- ja aperitiiviviiniä tanssilattia olikin aika täynnä, nauroin niin paljon ja mulla oli tosi hauska ilta, vähän erilainen uusi vuosi, mut tosi jees. 

À la prochaine!
-Anniina

maanantai 5. lokakuuta 2015

Lomailua ja leipomispuuhia

Alma, Sveitsi



Huikeat maisemat vaelluksella

 Lomaa on nyt kolme viikkoa mennyt ja viikko vielä jäljellä. Ollaankin tehty tosi paljon ja laiskotteluun ei ole ollut aikaa ;) Ensi viikolla on luvassa YFU:n saapumisvalmennus Brocissa.



Drei Ferienwochen sind schon vorbei und noch eine mehr. Wir haben ja mega viel gemacht und ich hatte keine Zeit für Faulenzen gehabt ;) Nächste Woche haben wir Post Arrival Orientation mit Yfu in Broc.





Zürich
 Toisella lomaviikolla kävin Bernin tuomikirkon tornissa, Thunin linnassa sekä luokkakaverin kanssa Zürichissä. Zürich on tosi kaunis (ja iso!) kaupunki ja meillä oli tosi hauskaa reisulla. Käytiin shoppailemassa ja katselemassa nähtävyyksiä. Bern on silti edelleen ehdoton suosikkini ;)



In der zweiten Ferienwoche habe ich das Berner Münster und das Schloss Thun nbesucht und eine Tagesreise nach Zürich mit meiner Klassenkameradin gemacht. Zürich ist wirklich eine schöne (und riesige!) Stadt und wir haben viel Spass gehabt. Wir haben Besichtigungen gemacht und eingekauft. Trotzdem ist Bern noch meine Lieblingsstadt ;)





Zürich
Zürichin reissun jälkeen käytiin äidin, pikkusiskon sekä naapureiden kanssa vaeltamassa. Vaellus oli uuvuttava, mutta maisemat olivat ihan huikeita! Kävelimme vuorilla jopa 2 kilometrin korkeudessa ja ylhäältä näki niin alpit kuin laaksossa olevat kaupungit. Seuraava vaellus on luvassa huomenna lauantaina, jos sää sallii.



Nach der Reise nach Zürich meine Mutter, kleine Schwester, unsere Nachbaren und ich sind wandern gegangen. Die Wanderung war anstrengend aber die Landschaft war prima! Wir sind in Berge so hoch wie 2 kilometer gelaufen. Oben kann man beide die Alpen und die Städte unten im Tal sehen. Nächste Wanderung machen wir morgen, falls das Wetter gut ist.





Vaeltamassa
Isoisän omenatilalla
Solothurn
Eilen käytiin luokkakaverin kanssa Solothurnissa, joka on pieni ja enimmäkseen vanhaa kaupunkia. Vähän erilaista siis Zürichin ja Geneven jälkeen ;) Ihana reissu oli, vaikka molemmat olivat koko ajan ihan jäässä :D Täälläkin on kohta syksy, nyt lämpötilat vielä kahdenkympin paikkeilla.



Gestern habe ich Solothurn mit meiner Klassenkamradin besucht. Die Stadt ist klein und hat viele alte Gebäude. So etwas anderes nach besuchen Zürich und Genf ;) Die Reise war toll, obwohl wir beide sehr kalt hatten :D Hier ist es auch bald Herbst, jetzt ist es noch etwa 20 Grad.



Itse tehtyä pizzaa <3
Kohta on kaksi kuukautta ohitse ja salmiakkia on jo tosi ikävä :'D Olen myös leiponut kaikkea perinteistä suomalaista: porkkanakakkua, mokkapaloja, karjalanpiirakoita ja mustikkakakkua. Seuraavana vuorossa kampanisut. Täällä siis edelleen kaikki loistavasti :) Pusuja Suomeen <3



Schon sind die erste zwei Monaten vorbei und ich vermisse Salmiakki (salzig lakritze) so fest! Ich habe auch viele traditionelle finnische Essen gebacken: Karottenkuchen, "Mokka Stücken"(Schokoladekuchen, Karelische Piroggen und Heidelbeerkuchen. Als nächstes werde ich Kampanisu backen, das ein typische Gebäck aus Lapland ist. So hier geht es wunderbar :) Viele Küsse nach Finnland <3



Alma