keskiviikko 24. huhtikuuta 2013

Kevättä ilmassa

Emma, Saksa

Huhtikuu. Lumi on sulanut, linnut lauleskelevat ja koko viikon lämpötila on heitellyt +20 molemmin puolin. Täysin huomaamattani on tullut kevät, puhun lähestulkoon sujuvasti saksaa ja vaihtovuotta on jäljellä enää noin kolme kuukautta.

Mihin aika katoaa? Tuntuu kuin nämä kahdeksan kuukautta olisivat kestäneet vain pienen hetken, kiitäneet ohitseni kuin Wolkswagenit Autobahnilla. Tai mitä näitä saksalaisia automerkkejä nyt onkaan, en minä niistä mitään ymmärrä. Kun ajattelen vaihtovuottani taaksepäin, on tapahtunut valtavasti, ottaen huomioon että olen ollut täällä vain kahdeksan kuukautta. Olen aloittanut elämäni niinsanotusti alusta, oppinut tuntemaan uuden perheen, mennyt uuteen kouluun, saanut uusia kavereita.

Nyt olisi kiva kirjoittaa jotain hirveän kliseistä siitä että olen itkenyt sekä nauranut, ollut onnellinen ja välillä epätoivoinen. Tietenkään kaikki ei ole ollut helppoa. Mutta taidan jättää sen välistä ja kirjoittaa, että olen nauttinut ajastani täällä. Itseasiassa minulla on niin kivaa etten tahtoisi enää takaisin Suomeen. Ajatus paluusta on epätodellinen, Suomi-elämäni tuntuu välillä vain kaukaiselta unelta. En muuten aiokaan uhrata paluulleni ajatustakaan ennenkuin on pakko. Kolmessa kuukaudessa ehtii seikkailemaan vaikka kuinka. Olen aloittanut muuten skeittaamaan ja toissapäivänä poltin poskipääni auringossa. Huomenna on teatteritreenit ja ylihuomenna teen miniloman Berliiniin. Saksalaisten ystävieni kanssa olemme tehneet kesäsuunnitelmia. Pitsansyöntiä, uimista, jäätelöä. Skeittaamista.

Suomeenpalaamistuskassani auttavat suuret tulevaisuudensuunnitelmani jotka yllättäen liittyvät opiskeluihini ja Saksaan. Minähän palaan tänne.

Liebe Grüße, Emma
 

Kuvia YFU:n Mittelseminarilta. Viikko oli ennakkoluuloistani ja München-koti-ikävästä huolimatta yksi ikimuistoisimmistani! Toinen kuva on ryhmäkuva ja toisessa olen minä ja ystäväni Ege, joka on Turkista kotoisin.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti